Způsob vzdělávání našich dětí není správný!
V dětech totiž cílevědomě rozvíjí pouze rozumový rozměr jejich osobnosti, zatímco všechno ostatní je podřadné a druhořadé!
Této skutečnosti odpovídá nepsané, ale reálné členění předmětů na základních školách. Prvořadé, vážené a důležité jsou podle názoru pedagogů i rodičů všechny předměty rozumového charakteru, přednostně stimulující jen rozumovou část mozku, to znamená matematika, fyzika, chemie, jazyky, historie a podobně.
Druhořadé, podřadné a doslova jenom trpěné jsou všechny ostatní předměty, jejichž úkolem je rozvoj citovosti a emocionality, etiky a morálky, pohybové kultury, pozitivního vztahu k přírodě a podobně.
Jaký je ale výsledek takové rozumové jednostrannosti, kterou je postiženo základní, střední i vysoké školství?
Výsledkem je rozumově mimořádně vybavena osobnost, která se nejednou velmi rychle dostane na vysoké posty v politice, ve státní správě, v podnikání, atd. V těchto vysokých pozicích však automaticky přicházejí různé nástrahy morálního druhu, spočívající v možnosti beztrestného zneužití, nebo třeba v přivlastnění si značných finančních prostředků, majetků, nebo jiných hmotných výhod.
No a žel, protože do těchto "osobností" nebyla nikdy cílevědomě a pevně vštípena morálka a etika, je zcela jasné, že v takovýchto chvílích osobní morální zkoušky vždy zakolísají. Neboť to rozumově racionální, ke kterému byly jednostranně vedení a vychováváni, z nich udělalo pouze vypočítavé egoisty, přednostně hledící jen na své vlastní dobro. A až potom, pokud vůbec, na dobro ostatních. Ano, chladný rozum a racionální rozumovost, bez adekvátně rozvinutého morálního protipólu je přesně takovéhoto druhu.
Tím však žel, všechny naděje společnosti, vkládané do vzdělání a vzdělanosti vycházejí do značné míry nazmar, protože namísto snahy o dobro celku, o dobro a prospěch celé společnosti, usilují rozumoví lidé přednostním způsobem pouze o dobro sebe sama. Chladný rozum funguje přesně takto a ne jinak! Až příliš jasné důkazy potvrzení této skutečnosti můžeme vidět v chování lidí v politice, v podnikání, ve státní správě, nebo kdekoliv jinde. Všude vládne pouze chladný, vypočítavý rozum, za kterým beznadějně zaostává elementární, morálně - lidský rozměr.
Aby k takovému něčemu nedocházelo, měl by se změnit především dosavadní špatný systém výchovy a vzdělávání. Když jsem na začátku mluvil o tom, že v současnosti je překroucený v pravý opak, napravit by se dal jednoduše tak, že se vše obrátí opačně, než je tomu dnes.
A pokud mám být zcela konkrétní, co se týče základního školství, tak tu by měly být všechny předměty, v současnosti prvořadého charakteru, hierarchicky přesunuty níže, a na první místo by se měly dostat předměty, v současnosti druhořadé.
Proč? Protože například úkolem předmětu výtvarná výchova a hudební výchova je rozvoj emocionálního a citového rozměru osobnosti dítěte.
Dále je zde etická a náboženská výchova, které by neměly být pouze nějakým rozumovým memorováním Bible, její výkladů, nebo tradic tak, jak je tomu dnes. Na těchto předmětech by se mělo spíše vychovávat, než učit! Vychovávat k praktickému, morálně - etickému jednání v každodenním životě! Třeba například formou nacvičování divadelních her, ve kterých budou dětem ukazovány správná řešení určitých modelových situací z jejich vlastního, každodenního života.
Dále by neměla chybět ekologická výchova, vysloveně prakticky budující pozitivní vztah mladé generace k přírodě, k její ochraně a k životu v souladu s ní. A to vše formou exkurzí, výletů a vycházek. Formou péče o školní zahradu, poznáváním a sběrem léčivých rostlin a podobně.
Dále předmět tělesná výchova, který by měl být spíše předmětem výuky tělesné kultury a měl by být koncipován úplně jinak pro chlapce a jinak pro dívky.
Dále by neměl chybět předmět s názvem "Zdravá výživa", aby se děti už od útlého věku učily jíst ne to, co jim chutná, ale především to, co je pro ně opravdu zdravé a prospěšné.
Dále předmět pracovní vyučování, na kterém by děti získávaly základní manuální dovednosti, skutečně a reálně potřebné pro život, a jeho koncepce by měla být opět jiná pro chlapce a jiná pro dívky.
Samozřejmě, součástí výchovně - vzdělávacího procesu by nadále zůstaly předměty rozumového charakteru, avšak měl by se výrazně snížit jejich časový rozsah a zároveň přehodnotit obsahová struktura každého z nich.
V současnosti jsou totiž žáci doslova zahlcovaní obrovským množstvím samoúčelných informací, které v podstatě slouží pouze pro učení samotné. Pro reálný život se z toho dá upotřebit pouze nepatrný zlomek, zatímco všechno ostatní nemá ve skutečnosti naprosto žádný praktický význam.
Cílem nového způsobu koncepce výchovy a vzdělávání by měla být osobnost emocionálně a citově bohatě rozvinutá, osobnost, stojící na pevných morálně - etických základech, osobnost s hlubokým, pozitivním vztahem k přírodě a k její ochraně, osobnost, znalá zásad správné životosprávy, plně odpovědná za své vlastní zdraví.
Jedině tímto způsobem rozvinutý lidský jedinec totiž dokáže využít nabyté rozumové poznání správným způsobem, čili ve prospěch společnosti - ve prospěch celku.
Dokud k takové změně systému výchovy a vzdělávání nedojde, do toho času bude dnešní, pokřivený školský systém i nadále produkovat pouze rozumově zdatné jedince, ovšem s trestuhodně zanedbaným, emocionálně - citovým a morálně - etickým rozměrem jejich osobnosti. Pro absenci tohoto rozměru budou s takovými dětmi permanentní problémy, a to tím větší, čím budou děti starší, jak to už dnes jasně vidět na žácích vyšších ročníků základních škol, kteří se stávají téměř nezvladatelnými. S dětmi v pubertě byly problémy vždy, ale až v takové míře, v jaké je tomu dnes, to v dřívějších dobách přísnější morálky neexistovalo!
Je jasné, že v dlouhodobějším horizontu nemůže současný, jednostranný systém vzdělávání přinést společnosti nikdy nic dobrého! Viz morální kredit lidí v politice, ve státní správě, v podnikatelské sféře, ale třeba také ve zdravotnictví, a podobně.
Je tedy opravdu na čase změnit to a se změnou je potřeba začít od samotného základu, čili od změny koncepce výchovy a vzdělávání na základních školách. A pak, odpovídajícím způsobem také na všech ostatních typech škol.
No a do doby, než bude celý školský systém nastaven správně by bylo dobré, kdyby si současní pedagogové byli už nyní vědomi všech, výše uvedených skutečností, aby je už dnes, pokud je to jen možné, zohledňovali při výkonu své profese pokud chtějí, aby měla jejich námaha význam, a aby děti, které projdou jejich rukama byly pro společnost opravdu přínosem a ne neštěstím. Neštěstím, v podobě rozumově zdatného, vzdělaného, ale citově chudého, chladného a egoistického lidského jedince.
PS. Všimněme si, jak se v současnosti překrucují pojmy. V pedagogické terminologii se říká o výchovně - vzdělávacím procesu. Výchova má být tedy na prvním místě a vzdělávání až na druhém. Jaká je však realita? Zcela opačná! Pro nadmíru vzdělávání nezůstává v školách čas na výchovu! Čili na to, co je prvořadé tak, jak nám to správně napovídá termín: výchovně - vzdělávací proces.
František Skopal
Umění a krása povznášejí duši vzhůru
Ale pozor! Ne ledajaké umění a ledajaká krása. Musí splňovat vysoké kritérium čistoty a ušlechtilosti. Kde však najít takové umění? Žel, není ho mnoho, ale přece jen existuje.
František Skopal
Ztracení ve smyšlených světech! Dejme si na to velký pozor!
Lidé si vytvářejí mnoho iluzí ve svých citech a myšlenkách. Pak v nich žijí a jejich iluze ovlivňují jejich pohled na život.
František Skopal
Křesťanství a konec světa
V Bibli se hovoří o něčem takovém, jako je konec světa, neboli poslední soud. Historie zná už řadu termínů, ve kterých mělo dojít k těmto událostem. Ale nedošlo! Znamená to tedy, že jsme v bezpečí? Nebo nejsme?
František Skopal
Nepřetržitý monitoring člověka Stvořitelem
Lidé jsou v každé minutě dne i noci nepřetržitě monitorováni. Je zaznamenáváno každé naše cítění, každá naše myšlenka, každé naše slovo i čin.
František Skopal
O netušených schopnostech našeho mozku
Všem nám je určitě dobře známo, že náš mozek ani zdaleka nevyužíváme v maximální míře, ale naopak, jeho využití je spíše minimální, nebo až zanedbatelné.
František Skopal
Jen o bohatství duše nepřijdeme nikdy! Všechno ostatní ztratíme!
Existují věci trvalého charakteru, které zůstanou naším vlastnictvím navždy. A existují věci dočasného charakteru, které jsou naším vlastnictvím jen dočasně.
František Skopal
Spravedlnost existuje! Nepochybujte!
Každý z lidí vlastní svobodnou vůli a s ní možnost rozhodovat se dvojím způsobem. Buď pozitivně, nebo negativně. Toto rozhodování je naším právem, darovaným nám Stvořitelem.
František Skopal
Neuvěřitelné skutečnosti o fenoménu radosti
Tento článek je o spojení prožívání radosti s duchovním vzestupem člověka. Je o tom, jak obrovský význam má radost v našem životě. Na její křídlech se můžeme, ba dokonce máme vznést k výšinám.
František Skopal
Absolutní Pravda a učení církví jsou dvě rozdílné věci
Kdo se chce dobrat k Pravdě, musí mít v první řadě odvahu. Odvahu nezaujatě prozkoumat učení vlastního vyznání, a také odvahu konfrontovat ho s naukami jiných náboženství.
František Skopal
O senzacích a našem sklonu k povrchnosti
Za každou dychtivostí po senzacích se skrývá povrchnost. Buď povrchnost života, pokud jde o senzace společenské, nebo povrchnost duchovní, pokud jde o oblast duchovního hledání.
František Skopal
Přetrvávající duchovní bezvědomí je již dále nepřípustné
Máme léto a s ním letní odpočinek, doprovázený úplným vypnutím a letní nevázaností. Po delší době se zdá být vše v naprostém pořádku. Zdá se to být takové, jaké bylo dříve.
František Skopal
O věcech prvořadých a druhořadých. Nezaměňujme je!
Jaký je vztah většiny lidí k vyšším hodnotám? K hodnotám morálním a duchovním? Jaký je jejich názor na to, že právě tyto hodnoty by měly stát na prvním místě?
František Skopal
Co nám chce sdělit extrémní sucho? Duchovní symbolika
Tento text vznikl jako reakce na zprávy o extrémním suchu v Evropě. V Itálii je například takové sucho, jaké nebylo už několik desetiletí.
František Skopal
O životní potřebě důvěry ve dnech zoufalství
Před staletími předpovězená velká očista nastala! Všechno, co na nás v poslední době dopadá, je toho svědectvím. Dění na zemi prudce sevřelo jako voda v hrnci. A sevřelo proto, že naši planetu zasahuje zvýšená záře Pánova Světla.
František Skopal
Proč se děje to, co se děje? A jak se správně zachovat?
Málokdo tuší, že všechno to dosud nevídané, co se děje a co po sobě následuje v rychlém sledu, počínaje pandemií, válkou a inflací, je způsobeno zvýšeným tlakem Božího Světla.
František Skopal
Netradiční pohled na zdraví a nemoc
Tento článek obsahuje myšlenky, nepřijatelné pro mnohé materialisticky zaměřené lidi. Tragédií všech těchto lidí však je, že žijeme v univerzu, které má duchovní rozměr.
František Skopal
Svět se klame! Chybí mu pravé poznání Stvořitele!
Miliony lidí na naší planetě se domnívají, že mají určité poznání Stvořitele. To ovšem, co mají, je jen jejich představa. Je jen jejich domněnka, na míle vzdálená od pravdy.
František Skopal
Boj dobra se zlem
Dobro a zlo! Na kterou stranu se přiklonit? Každý z nás zná bez zaváhání ihned správnou odpověď. A přece většinu lidí jaksi stále více přitahuje to špatné.
František Skopal
Blíží se výjimečný den - 30. květen!
Každoročně, 30. května, se vylévá Boží síla do stvoření. Je určena k jeho dalšímu trvání a fungování.
František Skopal
Hlasování o vydání Fica pro vazební stíhání! Duchovní rozbor
Hned, když jsem z rozhlasu slyšel formulaci obvinění Roberta Fica ze založení zločinecké skupiny mi bylo jasné, že jde o vykonstruované obvinění.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 378
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 392x